יום שלישי, 17 במרץ 2009

הקלטת תופים - ציוד


הקלטת תופים זהו תהליך ההקלטה הארוך ביותר והמדויק ביותר שמתבצע בכל פרויקט.

יש המעדיפים להקליט תופים דרך מחשב בטכנולוגית "מידי" - MIDI , יש המעדיפים להשתמש בלופים מוכינים של תופים,

אבל אני מעדיף להקליט LIVE, מהסיבות הבאות:

א. יותר כיף - האנטגרציה עם הנגן, תהליך ההקלטה והאנרגיה של השיר.
ב. ניתן לערוך ולשנות בזמן אמת לפי ראות עינך.
ג. כל שיר והאנרגיה שלו.
ד. הסאונד אמיתי, חי ונושם, מלא עומק וחם.

הקלטת תופים באולפן זה תהליך לא פשוט בכל הקשור לבחירת המקרופונים והתאמתם על הציוד המוקלט.
כחלק חשוב לא פחות זהו הנגן המקצועי שנותן את הגרוב הנכון לשיר.

מכל הכלים המנגנים בשיר, התופים והבס הם החלק הכי דומיננתי והכי מכריע בשיר מכיוון שהם מניעים את היצירה קדימה ומחברים את כל האלמנתים לתנועה אחת.

מבחינת הציוד, בראש ובריאשונה יש להתאים כל מקרופון לכלי שאותו הוא מקליט.

לדוגמא: תוף רגל מקליטים עם D112 של SHURE ולא עם קונדנסר.

ולהלן פירוט המקרופונים הרצויים בהקלטת תופים.

תוף רגל: המכונה "בייס דראם" (BD): מקליטים עם מקרופון D112 של SHURE .
מומלץ למקם עוד מקרופון קונדנסר פשוט מיחוץ תוף הרגל על מנת שיקבל את הסאונד של המכה החיצונית.

סנר: SNAIR: מקליטים עם מקרופון SM-57 של SHURE . זה מקרופון שמכונה חצי קונדנסר, יש לו יכולת מדהימה לספוג אות עוצמתי שנכנס פנימה מבלי להתעוות. המקרופון הנ"ל מתאים גם להקלטת כלי הקשה למיניהם.

סנר תחתון: בדרך כלל מקליטים עם SM-57 של SHURE. המטרה היא לקבל את הצלילים הגבוהים של הרשת בסנר. ניתן גם להישתמש בקונדנסר פשוט וממוקד על מנת לקבל את אותו סאונד נידרש.

היהט:HIHT: הקלטת ההיהט תבוצע ע"י מיקרופון קונדנסר ממוקד (סיגר) ישירות כלי צד המצילות על מנת לקבל את הסאונד הפתוח ויחודי של ההיהט.

טםטם:TAM: מקליטים בעיקר עם מיקרופון SM-57 , וממקדים אותו לאמצע התוף. יש פה גם הרבה עניין של טעם מוזיקלי
מבחינת מיקום המיקרופונים מול התוף. לצליל חד יותר ניתן למקם אותו בצידי התוף ולצליל עמוק יותר יהיה נכון למקם אותו כלפי מרכז התוף.

פלור:FLOR: זהו כלי שעיקר הדרישה ממנו זה הסאונד העמוק שלו. ולכן נמקם את המיקרופון מול מרכז התוף. המיקרופון שנשתמש בו הוא SM-57. אידאלי מבחינתי להקלטת כלי הקשה.

מצילות:OVER HEAD: נקליט אותם עם שני קונדנסרים ממוקדים (סיגרים), אחד בכל צד של המערכת.
אני אוהב את הסאונד של המיקרופונים מבית היוצר של StudioProject. יש להם 2 מיקרוני סיגר שמיועדים למטרה זו.
ניתן גם להוסיף 2 מיקרופונים משני צידי החדר, שיהיו קונדנסרים, על מנת לספוג את הסאונד של כל המערכת בתוך החדר.
מתאים בעיקר לסגנון רוקיסטי משהו.

מתוך ניסיון של שנים, למדתי שהנגן, בכל כלי שהוא, נותן את הסאונד תוך כדי נגינתו.
ניקח 10 נגני גיטרה, כל אחד ייתן הרגשה אחרת וסאונד שונה, אפילו על אותה הגיטרה.

אני אישית מתחבר לסאונד המדויק שאשר פדי המתופף מפיק בנגינתו על הסט.
סאונד מדויק ומותאם אישית לכל שיר ושיר בהתאם לסגנונו. וזו הייחודיות שלו. לא לחינם הוא אחד המתופפים המבוקשים בארץ ובעולם.

מוזיקה זה דבר רוחני.
כל נגן, מעבד, זמר ויוצר מגיע עם האישיות המיוחדת שלו, ומבטא אותה בשיר. וממש שומעים את זה, אפילו מרגישים.
וכאן באה לידי ביטוי הייחודיות של כל נגן.

בהפקות מוזיקליות שאני מנהל אני שם דגש בהתאמת הנגן לסגנון השיר ולצבע ההפקה. הכל מותאם והתוצאה מרגשת לא פחות מהעבודה עצמה.

האזנה ערבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה